Socialt Hållbart
"En utveckling som tillgodoser våra nuvarande
behov utan att äventyra kommande generationers möjlighet att tillgodose sina
behov"
Denna definition av "Hållbar utveckling" formulerades i Bruntlandrapporten 1987
och beskriver väl vad "social hållbarhet" handlar om. De tidigare benämnda, s.k.
I-länderna, har hittills valt att tolka definitionen av hållbar utveckling som
främst ekologisk medan många s.k. U-länder anser att det handlar om uppfyllnaden
av mänskliga grundbehov.
Vår egen tolkning är att det är en balans mellan mänskliga behov, miljöpåverkan
och ekonomisk uthållighet som är det avgörande. Därför har vi utvecklat ett eget
utvecklingsverktyg som kombinerar en japansk behovsanalysmetodik med ett systemtänkande
som omfattar människans grundbehov. Genom att kombinera dessa två kan vi identifiera
de brister som påverkar den ekonomiska uthålligheten och tillväxten negativt. Kort
sagt, vi tar reda på vad som behöver förbättras för att utvecklingen skall bli
långsiktigt hållbar, vare sig det gäller:
- Ekologi
- Mänskliga Behov
- Ekonomisk Tillväxt
Affärsmässigt Hållbart
Vi har efter att under snart 10 år av utveckling och praktisk tillämpning funnit
att våra utvecklingsverktyg fungerar på allt från den minsta produkt till den största
organisation, allt från potatis till länsregioner.
Eftersom marknaden består av
människor som har behov de vill få tillfredsställda av olika lösningar, kan vi analysera
kundernas behov av olika produkter och tjänster och jämföra dessa behov med utbudet på
marknaden, s.k. benchmarkanalyser >>
Vi kan med våra verktyg ta fram NKI, Nöjdkundindex, för de erbjudanden som finns
tillgängliga på marknaden. Vi skapar på så sätt kravspecifikationer för utveckling
av mer kundtillfredsställande tjänster och produkter för vilka vi även kan identifiera
säljargument, marknadssegment och
marknadsposition.
Kvalitetssäkring
Våra verktyg lämpar sig även för validering och verifiering av kvalitet och stödjer på så
sätt även ledningsprinciperna i ISO 9001-2000 och intensionerna i begreppen "ständiga förbättringar"
och "best practice". Vi samarbetar med kvalitetsrevisorer för att ständigt utveckla verktygen.
Vi använder dessutom verktygen för att kvalitetssäkra våra och andras projektprocesser.
Genom att göra detta blir målbilden klarare och träffsäkerheten större.